Żywy obraz wg "Ogniem i mieczem" Henryka Sienkiewicza z 1884 roku (fot. W. Rzewuski). Od lewej stoją: hrabia Andrzej Zamoyski jako Jan Skrzetuski, Edward Jaroszyński jako Rzędzian, Aleksy Strażyński jako Longinus Podbipięta, hr. Roman Wodzicki jako Jerzy Michał Wołodyjowski, Bronisław Abramowicz jako Onufry Zagłoba. W żywych obrazach grupa aktorów w kostiumach, z rekwizytami ukazywała przygotowaną przez siebie nieruchomą scenę.
Wyrób pancerzy i hełmów w okresie antycznym to tworzenie prawdziwych dzieł sztuki. Uzbrojenie ochronne nie tylko było praktyczne, ale duże znaczenie miały walory wizualne. Tworzono hełmy, zbroje, nagolenice zgodnie ze stylistyką danego okresu. Nieraz dodawano rzeźbione elementy w postaci symboli mitologicznych np. gorgony, a także zwierząt lub przedmiotów. Hełmom dodawano rogi czy ozdoby w kształcie liści, a nawet fallusów. Bardziej surowe formy dominowały w okresie archaicznym, by w klasycznym i hellenistycznym stać się dopasowanymi do ciała np. muskularne kirysy lub hełmy z nakarczkiem dopasowanym do szyi. Estetyka greckiego uzbrojenia przesiąkła w świat italski, kartagiński, a nawet iberyjski. Praca w greckiej kuźni (rys. Pierre Probst)
Komentarze
Prześlij komentarz