Przejdź do głównej zawartości

Posąg Zeusa w Olimpii

Posąg Zeusa w Olimpii był gigantyczną rzeźbą, około 13 m wysokości, wykonaną przez greckiego rzeźbiarza Fidiasza ok. 437–432 roku p.n.e. w sanktuarium w Olimpii w Grecji i postawioną w tamtejszej Świątyni Zeusa. Był to jeden z Siedmiu Cudów Starożytnego Świata. Zeus był bogiem nieba i piorunów w mitologii greckiej, królem bogów na górze Olimp. Rzeźba stała w świątyni w Olimpii przez ok. 800 lat. Szczegóły jej formy są znane tylko ze starożytnych greckich opisów i przedstawień na monetach oraz dziełach sztuki. 

        Posąg Zeusa został zamówiony przez Elejczyków, opiekunów igrzysk olimpijskich, w drugiej połowie V wieku p.n.e. do nowo wybudowanej Świątyni Zeusa. Chcąc prześcignąć ateńskich rywali, Elejczycy zatrudnili rzeźbiarza Fidiasza, który wcześniej wykonał masywną statuę Ateny Partenos w atńskim Partenonie. Fidiasz musiał opuścić Ateny ok. 438/437 p.n.e., kiedy został oskarżony o defraudację złota przeznaczonego do budowy posągu Ateny Partenos. Prawdopodobnie było to oskarżenie polityczne, ponieważ Fidiasz sympatyzował z ateńskim politykiem Peryklesem (495–429 p.n.e.). Fidiasz wykonał posąg z użyciem opracowanej przez siebie techniki chryzelefantyny (technika rzeźbiarska, która wykorzystywała kość słoniową, złoto oraz inne drogie materiały np. kamienie szlachetne). Fidiasz niestety nie zostawił po sobie żadnych planów pracy nad posągiem. Geograf i podróżnik z II wieku n.e. Pauzaniasz pozostawił szczegółowy opis. Zeus siedział na malowanym tronie z drewna cedrowego ozdobionym kością słoniową, złotem oraz hebanem i kamieniami szlachetnymi. Szatę i włosy Zeusa wykonano ze złota, a obnażone części ciała z kości słoniowej. Posąg był zwieńczony rzeźbionym wieńcem z gałązek oliwnych. W prawej ręce trzymał małą figurkę koronowanej Nike (z kości słoniowej i złota), bogini zwycięstwa, a w lewej berło podtrzymujące orła, „ozdobione wszelkimi metalami”. Tron zawierał malowane i wyrzeźbione figury. Złote sandały Zeusa spoczywały na podnóżku ozdobionym płaskorzeźbą Amazonomachii (w mitologii greckiej walka Amazonek z Grekami). Pauzaniasz podał również, że posąg był stale pokrywany oliwą z oliwek, aby przeciwdziałać szkodliwemu wpływowi na kość słoniową. Na podłodze celli (najważniejsze pomieszczenie w świątyni), przed posągiem, na polecenie Fidiasza, umieszczono basen (6,5 m²) wyłożony ciemnym wapieniem i wypełniony oliwą. Ten zbiornik działał jak lustro, podwajał pozornie wysokość posągu. Ok. 167 roku p.n.e. Antioch IV Epifanes (władca imperium Seleukidów) podarował świątyni drewnianą zasłonę zdobioną motywami asyryjskimi, którą umieszczono za posągiem.

Posąg Zeusa w Olimpii (riekonstrukcja Kostasa Kotsanasa) 

        Według Pauzaniasza, gdy posąg był już całkowicie ukończony, Fidiasz modlił się do Zeusa, aby pokazał mu znakiem, czy dzieło mu się podoba. Jak głosi legenda, natychmiast spadł piorun na część podłogi, gdzie do dziś stoi brązowy dzban, aby zakryć to miejsce. Według rzymskiego historyka Swetoniusza, rzymski cesarz Kaligula wydał rozkaz, aby „posągi bogów, które były szczególnie sławne ze swojej świętości lub walorów artystycznych, w tym posąg Jowisza w Olimpii, zostały przywiezione z Grecji, aby pozbawić je głów i umieścić na ich miejscu swoją własną”. Cesarz został zamordowany, zanim to nastąpiło, w 41 roku n.e. Jego śmierć miała być przepowiedziana przez posąg Zeusa, który „nagle wydał taki gromki śmiech, że rusztowanie się zawaliło, a robotnicy rzucili się do ucieczki”.

        W 391 roku n.e. cesarz rzymski Teodozjusz I zakazał uczestnictwa w pogańskich kultach i zamknął świątynie. Sanktuarium w Olimpii popadło w ruinę. Okoliczności ostatecznego zniszczenia posągu są nieznane. Bizantyjski historyk z XI wieku Jerzy Kedren podaje, że posąg został zabrany do Konstantynopola, gdzie został zniszczony w wielkim pożarze Pałacu Laususa w 475 roku n.e.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dama z Elche

Kilka dni temu była rocznica odkrycia jednego z najbardziej znanych dzieł antycznej sztuki iberyjskiej tzw. Damy z Elche. "La Dama de Elche" jest starożytną rzeźbą iberyjską. Przedstawia popiersie pięknej młodej i bogatej kobiety. Uważana jest za jedno z najwybitniejszych osiągnięć sztuki iberyjskiej. Rzeźba pochodzi z około 400-300 r. p.n.e. Jej wysokość wynosi 56 cm. Została wykonana z wapienia i pierwotnie była polichromowana. Zachowały się resztki po malowaniu. Była pomalowana w następujących kolorach - czerwień, biel i błękit.            Popiersie przedstawia młodą kobietę z delikatnymi rysami twarzy, przymkniętymi oczami i pomalowanymi na czerwono ustami. Kobietę zdobi wyrafinowana biżuteria i nietypowe nakrycie głowy. Została odkryta całkowicie przypadkowo 4 sierpnia 1897 roku w miejscowości Elche (południowo-wschodnia Hiszpania). Została znaleziona między skałami, gdzie najprawdopodobniej została ukryta. Po odkryciu została zakupiona przez fran...

Leonidas I - król Sparty

Dzisiejszy wpis przedstawi Leonidasa I, króla Sparty. Leonidas I jest prawdopodobnie najbardziej utrwalonym w popkulturze greckim władcą okresu klasycznego. Od 490 roku p.n.e. rządził Spartą. Jego żoną była Gorgo - córka jego przybranego brata Kleomenesa I. Z tego małżeństwa urodził się syn Plejstarchos.  Na zdjęciu Javiera Tamargo Santistebana rekonstruktor Marco Cecini,  znany pod profilem Marco Aurelio Valerio Massenzio           Leonidas zasłynął podczas wojen grecko-perskich, dowodzeniu obroną przesmyku w Termopilach w 480 roku p.n.e. Władca Sparty stał na czele hoplitów składających się z 300 rodaków i kilku tysięcy żołnierzy z innych greckich miast-państw (polis). Nie do końca wyglądało to tak, że było tam wyłącznie 300 Spartan po stronie greckiej. Według Herodota siły Greków składały się z 300 hoplitów spartańskich i 1000 towarzyszących im periojków, 500 hoplitów z Mantinei, 500 z Tegei, 120 z Orchomenos w Arkadii, 1000 innych Arkadyjczykó...

Ostatni król perski z dynastii Achemenidów - Dariusz III

Dariusz rządził jako Szachinszach ("Król Królów") w latach 336–330 p.n.e. Wywodził się z bocznej linii Achemenidów. Urodził się jako Artaszata, syn Arsamesa i Sysygambis. Początkowo był nadzorcą perskiego systemu pocztowego. W latach 344–336 p.n.e. pełnił funkcję satrapy Armenii. Został wyniesiony na tron przez Bagoasa (wpływowego eunucha na dworze Achemenidów, który był odpowiedzialny za otrucie dwóch wcześniejszych perskich królów Artakserksesa III oraz Arsesa). Po objęciu rządów Dariusz nakazał wypicie trucizny Bagoasowi. Stłumił rebelię w Egipcie, przyjmując tytulaturę faraońską. Nie jest wykluczony udział Dariusza III w zamordowaniu Filipa II Macedońskiego (ojca Aleksandra III Wielkiego). Pokonał pretendenta, który rościł sobie prawa do władzy w Babilonie. Błędem Dariusza było zlekceważenie informacji wyprawie Macedończyków przeciwko Persji. Nie zdążył się przygotować do obrony imperium.  Dariusz III (rys. Joan Francesc Oliveras)           Aleksan...