Przejdź do głównej zawartości

Zmiany w kanonie kobiecego piękna

Poniżej są trzy przykłady zmian w kanonie kobiecego piękna przez prawie 3000 lat, od epoki brązu po późne średniowiecze.

Od lewej:

1. egipski fresk z epoki brązu ok. 1350 roku p.n.e. z grobowca Nebamona, oficjalnego skryby i średniej rangi rachmistrza zboża w kompleksie świątynnym w Tebach,

2. rzymska rzeźba tzw. Wenus Kallipygos z II wieku n.e. uważana za kopię hellenistycznego oryginału.

3. późnośredniowieczny obraz Hansa Memlinga z 1485 roku.

        Wenus Kallipygos („z pięknymi pośladkami”) jest rzymską rzeźbą z marmuru. Pochodzi prawdopodobnie z II wieku n.e. Jest jednak uważana za kopię wcześniejszego oryginału hellenistycznego ze świątyni Afrodyty w Syrakuzach. Afrodyta spoglądając przez ramię podziwia swoje pośladki i nogi. Wenus Kallipygos została odkryta w XVI wieku w Rzymie. Była podziwiana już XVII i XVIII wieku. Rzeźba będąca własnością rodziny Farnese pod koniec XVIII stulecia trafiła do Neapolu. Została odrestaurowana przez znanego włoskiego rzeźbiarza, restauratora sztuki antycznej Carlo Albaciniego. Głowa i dolna część prawej nogi Afrodyty są dodane. W szczególności, głowa mogła wyglądać inaczej. Wróćmy do starożytności. Atenajos z Naukratis, grecki retor i gramatyk działający na przełomie II i III wieku n.e. opisywał dwie siostry mieszkające w Syrakuzach, kłócące się o to, która ma piękniejsze pośladki. Spór rozstrzygał młody mężczyzna wybierając walory pierwszej z sióstr. Gdy przedstawił je bratu - ten za piękniejsze uznał pośladki drugiej. Siostry poślubiły braci i na pamiątkę tego wydarzenia ufundowały posąg Afrodycie. Rzeźba znajduje się dziś w zbiorach Narodowego Muzeum Archeologicznego w Neapolu.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Praca w greckiej kuźni

Wyrób pancerzy i hełmów w okresie antycznym to tworzenie prawdziwych dzieł sztuki. Uzbrojenie ochronne nie tylko było praktyczne, ale duże znaczenie miały walory wizualne. Tworzono hełmy, zbroje, nagolenice zgodnie ze stylistyką danego okresu. Nieraz dodawano rzeźbione elementy w postaci symboli mitologicznych np. gorgony, a także zwierząt lub przedmiotów. Hełmom dodawano rogi czy ozdoby w kształcie liści, a nawet fallusów. Bardziej surowe formy dominowały w okresie archaicznym, by w klasycznym i hellenistycznym stać się dopasowanymi do ciała np. muskularne kirysy lub hełmy z nakarczkiem dopasowanym do szyi. Estetyka greckiego uzbrojenia przesiąkła w świat italski, kartagiński, a nawet iberyjski. Praca w greckiej kuźni (rys. Pierre Probst)

Armia z Brytanii, VI-VIII wiek

Armia z Brytanii, VI-VIII wiek (rys. Andriej Negin). Od lewej stoją: 1. Kusznik z Alt Clut (Strathclyde), 658–752 n.e. Ten wojownik jest rekonstruowany na podstawie różnych źródeł ze Szkocji. „Kaptur Orkadów” datowany jest na ok. 615 rok. Buty, nóż bojowy, topór, sprzączka i bełt do kuszy pochodzą z Buiston Crannog w Ayrshire, a kusza z Drosten Stone w Arbroath. 2. Łucznik z Rheged (Cumbria), VII wiek. Zrekonstruowany głównie na podstawie Krzyż z Ruthwell (kamienny krzyż anglosaski z miejscowości Ruthwell w południowej Szkocji). Ma miękki przeszywany pancerz z wyściełanej tkaniny oraz hełm wzorowany na anglosaskim egzemplarzu z VII wieku z Wollaston w Northamptonshire, z kolczą ochroną szyi. Jego łuk pochodzi ze źródeł późnorzymskich. 3. Wódz porzymski z Vindolandii, Mur Hadriana, ok. 500 roku. Na owalnej tarczy, opartej na wzorach późnorzymskich, widnieją symbole chrześcijańskie znalezione w Vindolandii. Włócznia jest kopią rzymsko-brytyjskiego egzemplarza znalezionego w Berkshire, a

Falery - rzymskie odznaczenia

Poza pięknie zdobionym hełmem typu cesarsko-galijskiego, gladiusa (miecza), sztyletu (pugio), pancerza łuskowego (lorica squmata) uwagę niewątpliwie przyciągają falery. Były to metalowe krążki lub płytki z dekoracją reliefową. Falery przyznawano w nagrodę żołnierzom rzymskim. Noszone były jako odznaczenia i ozdoby. Można rzec, że był to odpowiednik dzisiejszych medali wojskowych. Centurion (rekonstruktor Jeff Pinceel)  z Legio XI Claudia Pia Fidelis (fot. Marcia Mummia Fannia)           Legio XI Claudia Pia Fidelis został utworzony przez Juliusza Cezara w 58 roku p.n.e. na początku wojen galijskich, uczestnicząc m.in. w oblężeniu Alezji. W wojnie domowej legion stał po stronie Cezara i uczestniczył w bitwach pod Dyrrachium i pod Farsalos w 48 roku p.n.e. Inskrypcje wskazują też na udział w bitwie pod Akcjum w 31 roku roku p.n.e. Za panowania Oktawiana stacjonował w Dalmacji. W 42 roku n.e. legion otrzymał od cesarza Klaudiusza miano Claudia Pia Fidelis. Za panowania Wespazjana został w