Poniższa znakomita figurka z kości słoniowej i złota (numer rejestracyjny muzeum 931.21.1) jest ikoną kolekcji Royal Ontario Museum w Toronto (Kanada) od czasu jej nabycia w 1931 roku. Wzbudziła również ogromne kontrowersje. Kiedy została kupiona przez ROM, uważano ją za rzadki przykład figurki stworzonej przez minojską cywilizację na Krecie z epoki brązu (do około 1600 roku p.n.e.). Była bardzo podziwiana przez ekspertów, w tym Sir Arthura Evansa (jednego największych z odkrywców kultury minojskiej, odkrywcy słynnego pałacu w Knossos). Jednak w ciągu niespełna dekady pojawiły się pytania co do autentyczności figurki, a część środowisk uznała ją za falsyfikat. Inni uczeni bronili autentyczności ze względów technicznych, porównując wykonanie figurki do fragmentów kości słoniowej z epoki brązu odkrytych podczas wykopalisk na Krecie.
Przez wiele lat jej losy były niepewne, gdy opinia naukowa krytykowała ją, a następnie rehabilitowała. Obecne śledztwo ma na celu ujawnienie historii samej figurki, a nie udowodnienie racji. Standardowe badania kości słoniowej nie wchodzą w grę. Niemożliwe byłoby pobranie próbki do testu Carbon-14, która nie została wcześniej zanieczyszczona zabiegami konserwatorskimi, bez zniszczenia figury. Dokładne przestudiowanie technik jej wytwarzania może nam powiedzieć więcej o tym, jak i kiedy została wykonana. Jeśli rzeczywiście pochodzi z Krety z epoki brązu, pomocna będzie sieć minojskich kontaktów handlowych, które sprowadzały surowce na Kretę, a także umiejętności starożytnych rzemieślników, którzy ją ukształtowali.
Rzeczywiście robi wrażenie 🙂
OdpowiedzUsuńNiebawem inny wpis o kulturze minojskiej. :)
Usuń